Wednesday 14 December 2011

Orang Yang Tidur Meniarap Adalah Sahabat Iblis ..



Sabda Rasulullah saw : "Wahai Iblis, siapakah yang paling baik sekali padamu?"

Berkata Iblis : "Ya nabi Allah,orang yang menjadi saudaraku yang paling dekat denganku ialah orang-orang yang meniarap ketika tidur, orang-orang yang berat matanya hendak di buka ketika waktu subuh untuk mengerjakan solat. Ketika itulah aku peluk dengan kasih sayang dan aku buaikan dia sehingga terbit matahari, demikian juga pada waktu solat yang lain. Aku akan kacau hatinya supaya tidak mengerjakan solat dengan pujukkanku."

Rasulullah saw memperingatkan kepada umat Islam supaya sewaktu hendak tidur hendaklah sekurang-kurangnya membaca bismillah atau jika boleh hendaklah membaca Surah al-Fatihah, Surah al-Falaq dan Surah an-Nas serta membaca ayat Kursi dan lain-lain. Ini adalah supaya tidur tidak di ganggu oleh syaitan dan Iblis, ini adalah berdasarkan kepada keterangan dibawah ini.

Maksud hadith Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim r.a :

"Jika engkau hendak ke tempat tidur, hendaklah engkau berwudhu sepertimana wudhu untuk menunaikan solat, kemudian baringlah ke kanan dan bacalah : Ya Allah, aku serahkan diriku kepadaMu dan aku hadapkan wajahku kepadaMu. Aku serahkan perkaraku kepadaMu, lindungkan belakangku kepadaMu kerana suka dan takutku kepadaMu. Tidak ada lindungan atau benteng melainkan kepadaMu, aku percaya dengan kitabMu yang Engkau turunkan kepada nabiMu yang Engkau utuskan. Dan jadikanlah semua itu penghabisan apa yang Engkau katakan"




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

must read..terbaik..!